Info Tibet

....
....e-mail

Info TIBET

Historisch gezien is Tibet een onafhankelijk land dat in 1949 is overmeesterd door het Chinese leger. Maar volgens de Chinese regering is Tibet een onafscheidelijk deel van China. Sinds 1959 hebben de Chinezen plusminus 6000 kloosters in Tibet verwoest en een groot deel van de Tibetanen uitgeroeid. Hierdoor is de kern van de Tibetaanse cultuur en zijn levensfilosofie nagenoeg verdwenen.

Anno 1999 zijn de Tibetanen compleet onder de voet gelopen door de Chinese bevolkingspolitiek, die voornamelijk han- chinezen naar Tibet lokt door ze veel financiële en sociale voordelen te bieden. Door deze volksverschuiving vormen de Tibetanen niet alleen in demografisch, maar ook in cultureel, sociaal en economisch opzicht een minderheid in eigen land. De Tibetaanse cultuur is nauw verbonden met de boeddhistische filosofische traditie, maar doordat het chinees de officiële taal is geworden in Tibet, ook in het onderwijs, is deze cultuur langzaam maar zeker aan het verdwijnen.

In 2008 waren er sterke aanwijzingen dat het verdwijnen van de Tibetaanse cultuur, inclusief het Boeddhistische geloof in volle gang is. Via de nieuwspagina proberen wij u op de hoogte te houden.